Deze middag en avond waren de start van het participatietraject. Oogmerk van de gemeente
was om ideeën en suggesties van omwonenden en geïnteresseerden op te halen. Hiervoor
was een introductie film gemaakt, er was een infomarkt, workshops en wandelingen. Er was
veel gelegenheid om onze vragen te stellen en om suggesties te doen, vaak 1 op 1, met de
projectleiders, andere gemeenteambtenaren en landschapsarchitecten van buro ZUS . Alle
voor AVN relevante punten zijn tevens verwoord op invulformulieren. Tevens aangegeven dat
wij als AVN graag betrokken worden bij de planvorming over groen, ecologie en
biodiversiteit.
Wij hebben ons gefocust op stationsgebied Laan van NOI, nieuwbouw SoZa, Schenkstrook
en nieuwbouw Van Alphenstraat. En dan vooral op de gevolgen voor groen.
Het plan
De opdracht van de gemeente Den Haag is dat er 3000 woningen en 100.000 m2
kantoorruimte moet komen op de CID locatie Laan van NOI. Daarvan komen ca. 1200
woningen op het SoZa terreinen 24.000 m2 kantoorruimte en ca. 500 woningen in de Van
Alphenstraat. Voor het resterend deel kan ruimte gezocht worden op het nu bebouwde
terrein aan de N-kant van SoZa langs het spoor en aan de Z-zijde van het Rijksgebouw
Beatrixkwartier.
Er wordt nu gewerkt aan de Ontwikkelvisie Laan van NOI. Dat omvat Schenkstrook, SoZa
terrein, station en van Alphenstraat. Na de zomer worden participatiebijeenkomsten voor
deelgebieden of thema’s georganiseerd (o.a. thema groen). Ook werd deelname aan
adviesgroepen genoemd. Planning is om zomer 2025 een plan voor te leggen aan de
gemeenteraad.
Doel van de gemeente Den Haag (in overleg met gemeente LV) is om een levendig en aantrekkelijk woon-werkgebied te maken.
Eén van de 4 thema’s voor dit gebied is vergroenen en verduurzamen, gericht op leefbaarheid en klimaat. De openbare groene ruimte speelt vooral in dit thema. De gemeente DH heeft vastgesteld dat bij nieuwbouw 40% van de footprint groen moet zijn. Dat is zowel (openbaar) groen op maaiveld, als groen op lage en hoge dakterrassen.
Onze eerste analyse
Voor het SoZa terrein zijn al ontwerpen van de landschapsarchitect beschikbaar, voor het stationsgebied, Schenkstrook en Van Alphenstraat zijn die er nog niet.
Het SoZa terrein is nu geheel versteend, met een inpandige vijver. Daar komen nu twee bouwblokken voor terug met in totaal 4 torens. De hoogste torens zijn ca. 22 verdiepingen boven op een commerciële plint, maximaal 75m hoog. Aan de kant van de Schenkzone 10 verdiepingen hoog, ca. 30 meter. Daartussen en er omheen is groen geprojecteerd en water (noodzakelijke waterberging). Tevens is er een aanzienlijke groene daktuin geprojecteerd op de 3e verdieping, eveneens groene sedumdaken op (grote) hoogte en een groene wand. Er komt dus substantieel groen bij. Hoog sedumdak is echter ecologisch niet interessant. Door te variëren in bouwhoogtes en dit te testen in een windtunnel wil men valwinden en trekgaten voorkomen. Door de waterbergingsopgave lijkt er weinig ruimte voor natuurvriendelijke oevers.
De Schenkstrook wil men beter benutten, het is nu alleen kijkgroen. Een interessante suggestie kwam van deelnemers om tussen SoZa en Schenkstrook het autoverkeer te verplaatsen naar de andere kant van de Schenkstrook en de verharde strook benutten voor wandelen, fietsen en groen. De Schenkstrook vanaf de molen richting station Mariahoeve werd als voorbeeld genoemd. Aandacht gevraagd voor de verbinding van het SoZa groen met de Schenkstrook, ook kan het water van Soza met een duiker verbonden worden met de Schenk. NB wanneer de groenstrook dezelfde omvang houdt, maar er recreatieve voorzieningen komen zoals een wandelpad en speelvoorziening, gaat dit ten koste van de omvang en kwaliteit van het groen.
Stationsgebied Laan van NOI moet een prettig verblijfgebied worden. Opties zijn tramrails eruit, fietsenstalling ondergronds. Een aantrekkelijk stationsplein moet o.i. niet geheel versteend zijn maar in ieder geval grote bomen bevatten.
Van Alphenstraat Hier komen een aantal flats in de groene strook. Het huidige parkeerterrein voor auto’s en fietsen (die je ondergronds zou kunnen brengen) is vooralsnog geen optie voor de nieuwbouw. Het gaat om 500 woningen in een ‘middelhoogbouw’ dat zijn gebouwen van25 tot 50m’. Onze voorkeur gaat uit naar woontorens van ca 50 m, met rondom groen De kans is groot dat alle beplanting, behalve de oude eiken, verwijderd wordt en na de bouw, beplanting weer gedeeltelijk terug komt. Er gaat dus groen verloren. De eikenbomen in/langs het spoortalud zijn waardevol, ook voor de NS [prorail] vanwege de stabiliteit van het spoorlichaam. Maar de rest van de groenstrook wordt als vervangbaar gezien, ook omdat de conditie van de beplanting niet optimaal zou zijn. De groenstrook is nu alleen kijkgroen, de ambitie is om de aantrekkelijkheid en beleving van de groenstrook te verbeteren. De Van Alphenstraat kan een fietsstraat worden. Onze vraag hoe en waar het verlies aan groen gecompenseerd wordt, kon niet worden beantwoord.
Voorstel voor de hoofdpunten van onze inbreng voor het vervolg van het participatietraject
Actiepunt: deelname van AVN aan themabijeenkomst ‘groen’ na de zomer
Contactpersonen gemeente Den Haag: Mevrouw Kai Liang, (kai.liang@denhaag.nl) project-en procesmanager ruimtelijke en infrastructurele projecten. David van der Steen, projectleider gebiedsontwikkeling
Judith Geelen
Mirjam Post