(Door Sander Wennekers)
Ik verbaas me er steeds weer over hoe versteend veel schoolpleinen zijn. Ook in onze gemeente. Een paar bomen, enkele struiken, een klimrek met rubber tegels eronder, maar vooral veel stenen tegels. Soms is er nog een zandbak, maar een groene oase is het zelden. Dat betekent weinig schaduw en des te meer hittestress bij een hittegolf. Ook nodigt het gemiddelde plein op deze manier niet echt uit tot klimmen en klauteren. Laat staan tot ontdekken.
Het wordt al beter als er op een deel van het plein houtsnippers liggen. En nog veel beter als een schoolplein oogt als een parkje, en als daar een leuk klimparcours door het groen is uitgezet. Schoolpleinen kunnen namelijk zoveel groener en uitdagender. En daar zijn goede redenen voor. Op een groen schoolplein komen onderwijs en gezondheid samen. Hier kunnen kinderen actief bewegen én een groene omgeving zintuigelijk beleven. Beide hoog nodig. Ook kunnen ze er natuurlessen volgen, of meehelpen bij het groenonderhoud.
We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Want het is allemaal al bedacht. Op internet kun je allerlei rapporten en white papers over groene schoolpleinen vinden. Voorop staat een natuurlijke beplanting. Allereerst bomen. Die bieden schaduwplekken. Met struiken kun je de ruimte verder indelen in beschutte speelhoekjes. Speeltoestellen van natuurlijke materialen dagen kinderen uit tot bewegen. Een hindernisparcours van hout en natuurstenen is een must. Zo mogelijk met een waterloop. Je kunt nog verder gaan. Een wilgentunnel, takkenrillen, een moestuintje. Eventueel samen met kinderen te onderhouden. Een voetbalkooi is niet speciaal groen, maar kan een welkome aanvulling zijn.
Er is meer. Want in onze stedelijke omgeving vervullen schoolpleinen ook andere functies. Zo zijn groene schoolpleinen een heel waardevolle aanvulling van de stadsbiotoop. Ze bieden voedsel en een schuilplek aan talloze insecten, vogels en andere dieren. Behoud daarom zoveel mogelijk de grote, oude bomen bij scholen en plant op elk schoolplein extra bomen en struiken aan. Naast schaduw zorgt het groen ook voor zuurstof en opvang van regenwater. Daarnaast staat aanplant in de volle grond garant voor een gezond bodemleven.
Bovendien zijn veel schoolpleinen na schooltijd openbaar. Dan profiteren niet alleen de scholieren ervan, maar ook de andere kinderen uit de buurt kunnen er dan buiten spelen. Die kunnen daar na school klimmen en klauteren, voetballen, of verstoppertje spelen. Er is toch al een gebrek aan groene speelpleintjes in onze gemeente. Daar kan ik ook nog een column over schrijven. En een flinke natuurspeeltuin is er in heel Leidschendan-Voorburg al helemaal niet. Daarvoor moet je naar Voorschoten.
Met al deze argumenten wordt het steeds duidelijker dat elke gemeente, ook de onze, zich actief moet bemoeien met de inrichting van haar schoolpleinen, en er ook budget voor moet uittrekken. Ik vind dus dat gemeente Leidschendam-Voorburg zoveel mogelijk moet doen om groene schoolpleinen te realiseren. Ik aarzel niet om dit een morele plicht te noemen. Nog voor de zomer wil de gemeente een nieuw integraal huisvestingsplan voor het primair onderwijs uitbrengen. Een prachtige kans om daarin ook aandacht te geven aan vergroening van onze schoolpleinen.
Deze column verscheen met kleine redactionele aanpassingen op 29 januari in Het Krantje